tisdag 3 februari 2015

"Att följa lärande" med tekniken


I vågor kan enbart tekniken vara i fokus och jag kan fastna i timmar med datorn. Stundvis är jag helt enkelt en praktisk tekniknörd, det vill säga jag kommer aldrig att identifiera mig som en tekniker utan jag närmar mig tekniken praktisk och med tjurig envishet lär jag mig den nödvändigaste tekniken för att klara av det jag vill göra som användare av tekniken.

Ändå är det lärandet och vägen dit både i praktiken och i teorin som är intressant att reflektera över. Hur går det i Wiliam Dylans anda att använda nyckelstrategier för att framförallt klargöra mål parallellt med att skapa klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter som främjar lärandet. "Att ge feedback som för lärandet framåt; att aktivera eleverna att bli läranderesurser för varandra, att aktivera eleverna till att äga sitt eget lärande" (Dylan, William, 2014, Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken).

Ni som likt mig är i den gyllene medelåldern kmmer ihåg hur det var i skolan. Vi skrev och lämnade in. Sedan rättade fröken och vi fick ett betyg. Observera! Fick ett betyg. Jag funderar på hur tekniken kan underlätta. Just nu har årskurs 2 på gymnasiet i svenska skrivit klart en utredande text i WORD ON-LINE. Nu fortsätter de att arbetar med sina texter utifrån kunskapskraven:

"A Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken."

Eleverna är alltså inte klara när de skrivit klart utan de arbetar vidare med sina texter. Det som underlättar är just att texten finns digitalt. Under två lektioner har eleverna bland annat reflekterat över fundament, relativa bisatser, framförställda attribut, adverbial, sammanhangssignaler, textbindning, användningen av ”man” och litteraturvetenskapliga begrepp. De har färgkodat, kommenterat och engagerat sig i omformuleringar. Tillsammans har de diskuterat och bearbetat sina texter. Lärandet verkade vibrera i klassrummet. Tänk om det skulle gå att mäta vibrationerna exakt? Jag vill tro att det händer mer än när jag fick tillbaka mitt arbete med en siffra på.

Här ser du strax exempel på elevernas alster. Vi kommer nästa vecka att ha ämnessamtal kring deras arbeten, min återkoppling och deras reflektion. Lärandet i fokus med stöd av tekniken. Det ska bli spännande om några AHA-upplevelser och insikter spontant kommer från eleverna i stället för att det kommer från en lärares rödpenna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar