lördag 8 februari 2014

Elevdelad anteckningsbok I ONENOTE

Elevdelad ONENOTE anteckningsbok

Här är ett exempel ELEV TILL ELEV TIL LÄRARE. I Retorikkursen förbereder eleverna i grupper om fyra en debatt. I gruppen arbetar de parvis på en för - och en motsida. I elevparet har en elev skapat en anteckningsbok som döpts till RETORIK DEBATT NAMN NAMN och sedan delat den även med LÄRAREN.
  1. ELEV skapar en ny anteckningsbok i ONENOTE.
  2. Döper den till förslagsvis ÄMNE UPPGIFTSNAMN NAMN NAMN DELAD. TIPS! Var noga med hur anteckningsböckerna namnges. Det verkar vara svårigheter att döpa om dem utan att dela dem igen.
  3. Delar med den andra ELEVEN och LÄRAREN.
  4. Döper en flik till planering, en andra  flik NAMN TAL, en tredje NAMN TAL.
Eleverna har nu på ett ställe tillgång till sitt pars planering. På en flik GEMENSAM PLANERING samlar de länkar och skapar sina roller i en infogad tabell. I uppgiften ingår även att skriva ett tal och metakommentera det. De har skapat varsin flik NAMN TAL. Genom att elevparet kan se varandras tal skapas en avgränsad transperens och de kan ge varandra kamratrespons. Även LÄRAREN kan ge respons på samma sida vilket är smidigt.


Vy elevdelad anteckningsbok ELEV TILL ELEV TILL LÄRARE

I LÄRARENS vy DELADE DOKUMENT på SKYDRIVE syns tyvärr enbart ikonen hos den elev som skapat ANTECKNINGBOKEN. Därför är det viktigt att namnge ANTECKNINGSBOKEN med båda namnen när eleverna arbetar parvis.


VY ikon på SKYDRIVE DELADE DOKUMENT





 
Eleverna är hittills mycket positiva till detta verktyg och eftersom momentet pågår under några veckor kan LÄRAREN lätt följa med i processen.
 
Återkoppla gärna hur du har arbetat med liknande moment och verktyg. Utmaningar, fördelar och utvecklingsområden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar