onsdag 18 februari 2015

Digital natives are they really that native?

Arbetar med 1-1 introduktion och ibland är det med ett tvivlande självförtroende jag tar mig an tekniken. Efter några års av envishet och uthållighet slår det mig att stor del av grundläggande kunskap om datorer såsom döpa filer, skapa mappar och byta namn på filer, arbeta i olika versioner helt har gått de flesta ungdomar förbi.


Min Surface Pro 3 och jag började leka med Moviemaker och efter ett par produktioner börjar fingerfärdigheten förfinas. Nu har jag klippt ihop ett par korta TIPS-klipp om grunderna i att just döpa filer och navigera på vår skolas nya plattform, OFFICE365. Jag ar publicerat dem på VIMEO. Den första spelades in på Ultrabook utan extern mikrofin. Ljudkvalitén är brusig. Skillnaden på den inbyggda mikrofonen är milsvid på Surface PRO 3. Det hör du på TIPS 2 och TIPS 3.

TIPS 1

TIPS 2

TIPS 3

The Writing Process


Timmarna går och jag vill lära mig mer. Skärminspelning är nästa milstolpe. Hindret kan vara att inte vara sin egen administratör på arbetsdatorn. Vilka program använder ni för liknande enkla produktioner? Ser ni möjligheter att spela in  t ex grammatikflippade filmer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar