lördag 7 februari 2015

Funktionell grammatik?

Nördigt? Ja, förmodligen om jag skulle fråga min sambo, men om ni läsare är svensklärare tror jag att detta exempel på elevrespons värmer ett grammatikhjärta.


Eleven har skrivit en utredande text och därefter arbetat med den utifrån några frågor som bland annat går utifrån kunskapskravet:

" A Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken."

Exempelvis skriver eleven:
"Jag har märkt att jag har relativt få sammanhangsord som binder ihop meningarna och skulle kunna tillföra några. De sammanhangsord jag har är dessutom inom samma kategori: tillägg. Så detta kommer jag att ta med mig." Visst är det både insiktsfullt och ett exempel på att ta ansvar för sitt lärande. Inför nästa arbete kommer lärloggen att besökas för att skapa en mental checklista. Finns det en risk att det blir för mekaniskt? För att undvika det strävar jag efter att variera, men å andra sidan går det att hävda att det är skönt att ha en rutin som känns igen, det vill säga något som talar för ett återkommande utvärdering-av-egen-insats-formulär. Jag fortsätter läsåret ut på min väg samtidigt som jag sneglar på andra stigar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar