lördag 7 februari 2015

Digitalisera, tydliggöra och framförallt synliggöra lärandet med lärlogg i ONEDRIVE

Intressant att diskutera lärares dagliga praktik i olika forum. Just nu intensiva diskussioner och erfarenhetsutbyten kring bedömning och lärande i FACEBOOK-gruppen Bedömning och lärande. 
 
Eftersom jag fortfarande letar en så optimal och tydlig lösning som möjligt som även aktiverar eleverna har jag i år bett eleverna skapa ett Word Online-dokument döpt till LÄRLOGG NAMN i sin delade mapp i ONEDRIVE. Att komma fram till den optimala lösningen är en vision. Målet är att digitalisera, tydliggöra och framförallt synliggöra lärandet samtidigt som eleverna aktiveras att ta mer ansvar för sitt lärande.
 
 
 
Efter varje större moment svarar eleverna på några frågor innan jag delar med mig av min bedömning för att själva se styrkor och utvecklingsområden. Till exempel skriver eleverna så här i samband med en utredande text med utgångspunkt i Romeo och Juliet och Fadimes tal i Riksdagen:
 
"Jag tänkte mycket på att variera meningarna och använda så få "man" som möjligt."
"Något som kan anmärkas I texten är att jag ofta börjar meningar med "många"."
"Något jag skulle kunna förbättra är att sprida ut mina källor lite mer. Möjligtvis en källa per stycke."
"Inledningen presenterar som sagt frihetsidealet under renässansen och i avslutningen drar jag slutsatsen att detta ideal fortfarande inte förverkligats vilket även blir en cirkelkomposition. Jag menar även att "förbjuden kärlek" i princip är motsatsen till Picco Della Mirandolas beskrivning av människans frihet. Detta hade jag kanske kunnat vara tydligare med och skriva konkret."
"Det hade varit bra om den tredje aspekten hade varit lite längre och mer utvecklad med en jämförelse så nästa gång ska jag tänka på att försöka göra texten så "jämn" som möjligt."
"Annars tycker jag att det är en tydlig tematisk indelning, kanske att jag skulle kunna innefatta några ord för att hjälpa läsaren när jag går vidare till nästa punkt, ex. slutligen, vidare."
Tänk vad lätt ämnessamtalen blir om eleverna är så här insiktsfulla! Ser ni att vinsten med att de skriver en digital lärlogg uppväger den förlorade lektionstiden. De flesta läroböcker idag har elevrespons, självskattning eller checklistor eller liknande som en del i lärandet. Jag försöker variera lärloggen så att den inte blir mekanisk utan lärorik. Nu senast klippte de in sin utredande text i lärloggen, se förra blogginlägget. Likt flera yrkesverksamma lärare skriver i FACEBOOK-gruppen använder jag SCHOOLSOFT i summativt syfte och lärloggen i formativt. Fortfarande vacklar jag i frågan om hur mycket det bör stå i kommnetarsrutan? Hur tänker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar