onsdag 4 februari 2015

Elevers självbedömning i delat Word Online-dokument i ONEDRIVE

Hur kan jag anpassa undervisningen och använda tekniken för att få eleverna aktivare i sitt lärande? Hur kan kunskapskrav och teknik mötas? Hur ska jag hinna?

-Ja, varje dag gnistrar det i synapssändarna och jag provar mig fram. Här är några elevexempel från SVE02 i momenten utredande text, skönlitteratur och funktionell grammatik. Eleverna har skrivit i Word Online i en ämnesmapp som är delad med läraren. När texten är färdig e-postar eleverna den till Urkund och sedan börjar arbetet med att aktivera och engagera dem i att se och reflektera. Utifrån några frågor arbetar de vidare i en kopia av sin text och markerar bland annat sammanhangsord, begrepp och referatmarkörer. Om de ser möjligheter att infoga fler markeras det med understrykning (parentes )och kommenteras i funktionen INFOGA KOMMENTAR. Här är två exempel. Jag ser möjligheter här och ser att visserligen har det gått åt en lektion, men vad har eleverna och jag vunnit?

Exempel 1. Eleven har markerat litteraturvetenskapliga begrepp och sammanhangsord.



Exempel 2. Eleven har bearbetat sin text.
 
 

 
 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar